Història d’un vaixell molt especial ancorat al Moll de Costa: el iot Nahlin

Publicat divendres 17 de Maig de 2019 11:22


Història d’un vaixell molt especial: el iot Nahlin

Avui us volem explicar la història d’un vaixell molt especial: el iot Nahlin, de 91 metres d’eslora amb una interessantíssima història al darrera, i que fa ja uns anys està ancorat al Moll de Costa, a Port Tarraco, quan torna dels seus viatges.

La seva història es remunta a 1929. Va ser considerat un dels vaixells d'esbarjo més grans, luxosos i moderns de l’època, característiques que no van passar desapercebudes al nou rei d'Anglaterra, Eduard VIII, que el va llogar per fer un creuer de plaer per l'Adriàtic, el 1936, acompanyat de Wallis Simpson, la seva amant americana.

La frivolitat de les festes a bord del iot, va transcendir a l’opinió pública britànica. Entre això i que ja el tenien com un personatge antipàtic i poca-solta, a més de l’obstinació per casar-se amb la seva amant contra els dictats de la família i la petició expressa de l’executiu del país, el va obligar a abdicar al cap d’uns mesos. Va ser el seu germà, Jordi VI, pare de l’actual Reina, qui va ocupar el seu lloc. Història, per cert, portada al cinema en l'oscaritzada 'El discurs del rei'.

Què va passar després amb el vaixell, com ha arribat fins a Tarragona? De fet, va canviar de mans, de noms; va ser museu, hotel-restaurant flotant al Danubi, fins acabar trinxat i en mans d’un drapaire que el vendria a pes a un broker britànic, el 1999, que va descobrir la seva impressionant història. L’últim propietari, va fer una profunda reforma que va durar 60 mesos en dic sec, amb una inversió a l’altura de la seva fama, de 30 milions d’euros. Qui és aquest propietari? Us ho hem explicat amb Javier Ortega Figueiral, periodista i escriptor especialitzat en temes aeris, marítims i viatges i consultor jurídic-aeronàutic. Ho explica molt bé en aquest articleDiu que Eduard VIII va arribar a llençar 3.000 pilotes de golf al mar des del iot. Segons aquest periodista, els episodis al Nahlin a més de la seva simpatia pels Nazis, que també va convidar a bord, van fer vesar la gota de la paciència del poble britànic.

Va tornar a navegar a l’estiu de 2010 amb una nova motorització dièsel -fins llavors seguia tenint unes veteranes calderes de vapor, que encara es conserven la xemeneia.

En el seu vaixell, Dyson, inventor de l’assecador de mans, pot viatjar amb 14 persones més, ateses per una tripulació de 40.