El Danseu Festival, el certamen de dansa i arts del moviment en context rural de les Piles (Conca de Barberà), celebra aquest cap de setmana deu anys de vida. La novetat del programa d’enguany és la participació activa dels habitants del municipi, que es converteixen en ballarins d’espectacles estrenats en anteriors edicions. Des de l’abril, una quarantena de persones s’han implicat en els assajos del projecte batejat com ‘El Petó’, deu obres sobre les relacions personals. Segons el director del festival, Pau Estrem, es tracta d’un “exercici de memòria col·lectiva” que es recollirà en un documental i un llibre que es publicaran el 2023. El programa, que s’allargarà fins diumenge, es complementa amb estrenes de companyies internacionals.

Coincidint amb el desè aniversari del certamen, el poble s’ha bolcat en la celebració i s’ha involucrat en una desena de ‘petons’, és a dir, adaptacions d’actuacions que ja s’han estrenat prèviament en altres edicions del Danseu Festival. “Al principi quan els ho vam proposar van reaccionar amb por, pel nivell tècnic dels espectacles, però també tenien moltes ganes. El projecte ha acabat sent més bonic del que ens havíem imaginat, s’ho han fet seu”, ha apuntat el director del festival, Pau Estrem.

Fins aquest diumenge, la localitat s’omple de dansa en diferents espais i amb un programa que omple matins i tardes. L’única excepció és l’obra ‘Cuando el cuerpo habla’, que s’ha representat aquest dissabte al municipi veí de Santa Coloma de Queralt. La veïna Helka Lehtinen ha protagonitzat aquesta actuació, en una posada en escena atrevida i alhora minimalista. Per a Lehtinen, prendre part en aquest festival li ha permès expressar sentiments a través del cos nu.

Unes sensacions compartides per altres habitants de les Piles, com és el cas de la Roser Balcells i la Clàudia Peribáñez. En el seu cas, han representat ‘Conseqüències’, una obra que van gaudir en el seu dia com a espectadores. Aquest diumenge s’han posat a la pell de les ballarines després de quatre mesos d’assajos acompanyats de coreògrafs i mediadors que han guiat la seva evolució i treball.

En aquest sentit, el coreògraf Stéphane Lévy ha remarcat la feina feta per part de les integrants d’aquest espectacle, les quals no són professionals en arts escèniques. “Al principi pensava en fer una adaptació de la peça, però hem acabat fent la peça tal com és. En els últims anys és el projecte més engrescador que he fet”, ha afirmat Lévy.

Segons Estrem, s’hauria posat damunt de la taula la possibilitat de fer una gira amb els participants no professionals que han omplert part del programa del 10è Danseu Festival. És una opció que de moment però, està molt verda. Tot i això, Balcells i Peribáñez han assenyalat que seria “meravellós” poder donar una segona vida a uns espectacles que a priori, són representats únicament en aquesta edició.

Treballar amb un cos no professional en arts escèniques també ha implicat una sèrie de riscos, que segons Estrem, representa un element “transformador”. En aquest sentit, a última hora s’ha hagut de suspendre un dels espectacles inclosos al projecte ‘El Petó’ previstos per aquest dissabte, a causa de la lesió d’una de les veïnes participants. “Érem conscients que hi havia la possibilitat d’una lesió o bé un atac de nervis, però l’important rau en la feina feta en els últims quatre mesos d’assajos, on hem creat una memòria col·lectiva”, ha destacat el director del festival.

D’altra banda, el programa del 10è Danseu Festival es complementa amb altres espectacles de companyies estrangeres, com és el cas de ‘One milion people and me’ de Shelfish Productions i ‘Selfie concert’, d’Ivo Dimchev. Són dues de les estrenes internacionals del certamen, que des dels inicis ha apostat per la descentralització de la cultura.

Un llibre i un documental per acomiadar la primera dècada del Danseu Festival

Amb la voluntat de conservar les vivències dels darrers mesos al poble, està previst que l’any vinent es publiqui un documental audiovisual que reculli les sensacions viscudes pels habitants al llarg del 10è Danseu Festival. Amb aquesta eina, es pretén prolongar aquesta edició que serveix per fer un punt seguit al certamen. A la vegada, també es publicarà un llibre centrat en els deu anys d’història del festival que busca ser un referent del món de les arts del moviment en context rural.

Deu anys després de la posada en marxa del Danseu Festival, des de l’organització són conscients que es tanca un cicle i que cal revisar com seguirà. Malgrat que la seva continuïtat, segons Estrem, està assegurada, fan una crida a les administracions supramunicipal per facilitar els tràmits burocràtics a l’hora de demanar ajudes econòmiques i alhora, fer una aposta clara per la cultura fora de les grans ciutats.