300 alumnes de sis municipis presenten els seus projectes a la FIRST LEGO League de Tarragona

Publicat diumenge 08 de Febrer de 2015 21:26
  • BASF
  • ACN (Laia Poblado)

La FIRST (For Inspiration and Recognition of Science and Technology) LEGO League és un concurs que convida joves d'entre 10 i 16 anys a descobrir la diversió i l'emoció de la ciència i la tecnologia, fomenta les vocacions d'aquests camps i promou valors com el treball en equip i la capacitat emprenedors. Aquest dissabte ha tingut lloc a Reus la quarta edició de la competició a la demarcació de Tarragona, on gairebé 300 alumnes de sis municipis han presentat els seus treballs. D'una banda han realitzat un projecte científic per fomentar l'aprenentatge de diverses qüestions, i de l'altra, han dissenyat, construït i programat un robot de Lego perquè resolgui el màxim nombre de missions en un tauler.

"El nostre projecte és per millorar l'educació dels nens basant-nos en les direccions dreta i esquerra". Així ha explicat Clàudia Collado, del grup REC MiniJuniors de l'Escola El Carme de Sant Sadurní d'Anoia, la iniciativa científica que han treballat. La seva companya Helena Caldú l'ha acabat de detallar exposant que es tracta d'un "prototip per fer activitats amb nens de P5 i primer amb llums de colors". Tot plegat ho ha resumit el seu entrenador, Joan Carbó, que ha dit que són unes "polseres amb llums LED perquè els nens petits puguin aprendre dreta i esquerra més fàcilment".

Aquest és un dels projectes científics que s'ha presentat aquest matí, però n'hi ha hagut molts més, com el de l'escola de les Carmelites de Tarragona, que ha treballat els eclipsis. "Amb una maqueta amb la qual els nens i nenes interactuen aprenen ells sols què és un eclipsi de sol i un eclipsi de lluna". Així ho a relatat una de les seves alumnes, Aïda Ivern, que també ha explicat que van decidir tractar els eclipsis després de descartar el sistema solar, ja que van pensar que seria un tema que triarien altres centres educatius.

I és que els projectes científics d'enguany, i que són només una part de la competició, tenien com a títol del repte 'World Class: Learning Unleashed', en què els equips havien de redissenyar com adquirim coneixements i habilitats en el segle XXI, ensenyant als adults què necessiten aprendre i de quina manera ho volen fer.

La segona fase del concurs és la competició de robots de peces de Lego en la que dissenyen, construeixen i programen els dispositius perquè resolguin el màxim nombre de missions. Domènec Puig, director de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria (ETSE) de la Universitat Rovira i Virgili (URV), ha dit que es tracta de paquets de peces de Lego iguals per a tots, però que cada equip porta a terme de manera diferent, i "dins d'un espai reglamentari de joc els robots han d'agafar objectes, transformar-los...".

A l'hora de valorar les propostes de cadascun dels equips, Puig ha assenyalat que tenen en compte diversos valors com ara "l'originalitat, l'adequació al repte o el treball en equip". Tot plegat qüestions, ha assegurat, "que tenen a veure i ens interessa divulgar, perquè forma part de l'esperit de l'aprenentatge continu fins arribar a la universitat".

BASF i l'ETSE de la URV han organitzat la quarta edició d'aquesta competició a Tarragona. En concret les instal·lacions de firaReus han acollit el concurs aquest dissabte al matí, en què hi han participat gairebé 300 alumnes d'entre 6 i 16 anys d'escoles i instituts de la demarcació -els més petits a la Junior FIRST LEGO League, i els grans a la FIRST LEGO League-. Els dos equips guanyadors d'avui aniran a la final d'Espanya, que es disputarà al març a les Canàries.