Mor Josep Maria Sabaté i Bosch, cronista oficial de la ciutat de Tarragona. Ha estat una de les figures més destacades en l’estudi, la recerca i la divulgació de la història tarragonina. L’Ajuntament de Tarragona lamenta i expressa el seu més sentit condol en una nota enviada aquest dimecres al migdia.
Nascut l’any 1942, era cronista oficial de la ciutat des de l’abril de 2009. Doctor en Geografia i Història, catedràtic i professor emèrit de la Universitat Rovira i Virgili, Sabaté ha desenvolupat una llarga trajectòria acadèmica i professional vinculada a l’ensenyament, la investigació i el periodisme. Al llarg de la seva carrera també ha exercit com a professor de batxillerat i ha col·laborat amb diversos mitjans de comunicació locals, contribuint a apropar la història i el patrimoni de Tarragona a la ciutadania.
Estretament vinculat al barri del Serrallo, a la seva parròquia i al teixit associatiu de la ciutat, Josep Maria Sabaté ha mantingut una participació activa en la vida cultural i social tarragonina. El seu coneixement profund de la ciutat i la seva trajectòria en l’àmbit de la investigació històrica van ser determinants en el seu nomenament com a cronista oficial, un càrrec que es trobava vacant des de l’any 1985, després de la mort de Joan Salvat i Bové.
Especialista en la Setmana Santa de Tarragona, Sabaté ha estat també cronista de l’Agrupació d’Associacions de Setmana Santa de Tarragona i autor de nombroses publicacions sobre aquesta manifestació cultural i religiosa. Entre les seves obres de referència destaca El Gremi de Marejants (1992), considerada una aportació cabdal per al coneixement de la història marítima i associativa de la ciutat.
La seva tasca com a investigador, docent i divulgador ha contribuït de manera decisiva a preservar la memòria històrica de Tarragona i a reforçar el coneixement i la difusió del seu patrimoni entre les noves generacions. Amb una extensa producció bibliogràfica i una intensa activitat conferenciant, Josep Maria Sabaté continua sent una veu de referència en l’estudi de la història local i en la projecció cultural de la ciutat.
La Universitat Rovira i Virgili també ha mostrat el condol “ens ha deixat l’exprofessor de la URV Josep Maria Sabaté i Bosch, qui va ser un dels impulsors de les Aules de la Gent Gran i docent i investigador al Departament d’Història i Història de l’Art”.
Molts moments de ràdio compartits amb ell, com a tertulià i en la Professó del sant Enterrament
Josep Maria Sabaté Bosch va ser una persona molt vinculada a la cultura popular de Tarragona. Va formar part de diverses juntes i equips tècnics de la colla del seu barri, els Xiquets del Serrallo, que també lamenten profundament la seva pèrdua.
Era una persona enraonadora, afable i propera, qualitats que ens transmetia any rere any en la retransmissió de la Processó del Sant Enterrament de la Setmana Santa tarragonina.
Era inevitable que s’emocionés al pas del Sant Sopar. El rostre d’un dels apòstols havia estat creat per l’artista prenent com a referència la fesomia de persones del Serrallo. A ell li va tocar fer de Judes, un record que evocava sempre amb una emoció especial.
També ens feia partícips de la seva sensibilitat quan descrivia, amb tota mena de detalls, la lluna de Nissan, quan apareixia rere el campanar de la Catedral, enmig de les més de tres hores de retransmissió en directe. Eren moments plens de màgia, en què la seva veu, el seu coneixement i la seva manera de narrar ens ajudaven a viure la processó d’una manera encara més intensa.
Home de gran saviesa i profund coneixement de la ciutat, Josep Maria Sabaté Bosch era també un gran costumista, capaç de fer reviure, amb les seves paraules, escenes, anècdotes i moments de la història de Tarragona. Sabia posar veu i emoció a les tradicions, connectant el passat amb el present i fent-nos sentir part d’una mateixa història.
Des de Tarragona Ràdio, volem fer arribar el nostre condol a la seva família. Avui, nosaltres també estem tocats per la seva pèrdua i volem expressar que, per tot el que hem compartit amb ell, també com a tertulià habitual de l’emissora pública, el recordarem sempre amb estima i afecte.
Autor del llibre Xiquets del Serrallo, editat pel Port de Tarragona l’any 1998, deu anys després de la fundació de la colla del barri mariner, de la qual també va ser un dels membres fundadors.
Els Xiquets del Serrallo li oferiran, de fet, un pilar de dol commemoratiu aquest dijous, durant el comiat que tindrà lloc a les 11 h a la parròquia de Sant Pau.
- El Govern decreta tres dies de dol a Catalunya per l’accident ferroviari de Toledo
- Almenys 68 morts i 15 ferits greus en l’accident ferroviari de Toledo
- Tarragona reuneix tots els hospitals i els ASSIR de l’àrea per millorar l’atenció a les patologies del sòl pelvià
- L’ONCE dedica un cupó a les ‘Persones Cuidadores’ dels 25 centres residencials de Tarragona que atenen persones cegues
- La Guàrdia Urbana deté un home per un robatori amb violència i intimidació

