Aquest dijous, 20 de febrer, ha arribat al Port de Tarragona el dic flotant ‘Mar del
Aneto’ o també denominat ‘caixoner’, construït per FCC el 2002. La seva funció
serà la construcció dels caixons o fonaments de formigó que s’han d’utilitzar per a
la creació del nou Moll de Balears, una inversió que va ser licitada per 34,6
milions d’euros (iva exclòs), i adjudicada finalment per 27,3 milions d’euros (iva
exclòs) que servirà per ampliar amb 4 hectàrees l’espai destinat a l’operativa de
creuers.

El caixoner ‘Mar del Aneto’ està atracat al moll d’Andalusia entre els bol·lards 48 i
52 per començar les obres del nou moll. Aquest tipus de plataformes s’utilitzen als
ports per a la fabricació de molls, dics i altres infraestructures relacionades amb
l’activitat portuària.

‘Mar del Aneto’ té una eslora de 46,8 metres, una màniga útil de 25 metres i un
puntal d’uns 28 metres. Aquest dic pot construir calaixos de fins a 46 metres de
llarg per 25 metres d’amplada i 29 metres d’alçada. S’estima que aquests tipus
d’estructures triguen entre set i deu dies en fabricar cada caixó. En el cas concret
d’aquesta obra els caixons que es fabricaran al Moll de Balears seran de 41,85
metres d’eslora per 16,75 metres de màniga i 21,30 metres de puntal.

La construcció del Moll de Balears, adjudicada el gener de 2020 a l’empresa FCC
Construccion, SA /Comsa, SAU, permetrà augmentar la línia d’atracada en 700
metres un cop acabada l’obra, i oferir una operativa molt més còmoda i àgil, en
definitiva una obertura de noves oportunitats per la temporada de creuers de
2021.

L’obra s’espera que estigui finalitzada al maig de l’any 2021. Aquest serà un
període de transició per al projecte de creuers atès que l’arribada dels vaixells
haurà de conviure amb les obres d’aquesta infraestructura, però que -un cop
acabada- representarà un salt endavant ja que obre la porta a acollir creuers més
grans i més vaixells de manera simultània.