L’alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales, i la consellera de neteja, Sònia Orts, han presentat el balanç dels primers tres mesos del nou servei de recollida de residus i neteja viària, destacant que el desplegament inicial del contracte ja ha comportat una renovació i millora significativa del servei municipal.

“Els primers mesos del nou contracte ja evidencien una millora global del servei i un canvi estructural en l’organització de la recollida i la neteja a la ciutat”, ha afirmat l’alcalde Rubén Viñuales.

Renovació progressiva de la flota i nous equipaments

Actualment, el servei disposa de 129 vehicles en funcionament, resultat de la posada a punt de maquinària existent i de la incorporació de vehicles de lloguer mentre s’espera l’arribada dels primers vehicles nous d’Urbaser, prevista per al mes de juny. La planificació estableix que la renovació completa de la flota es completarà a finals del 2026.

“Hem activat ja 129 vehicles i continuarem incorporant nova maquinària fins a completar la renovació total de la flota, que serà una realitat a finals del 2026, com a molt tard l’1 de gener de 2027”, ha destacat Viñuales.

En paral·lel, s’ha posat en marxa el nou Parc de maquinària municipal al polígon Francolí, que permet centralitzar operacions i millorar la gestió logística, i s’han habilitat cinc locals auxiliars distribuïts per la ciutat amb l’objectiu de reforçar la proximitat i la capacitat de resposta dels equips operatius. Aquest mateix divendres, ha dit Viñuales, “ens hem reunit amb les federacions veïnals per explicar-los les millores”.

Entre les actuacions destacades hi ha l’inici del procés d’eliminació dels contenidors soterrats, que s’estan substituint per nous contenidors bilaterals més moderns, accessibles i eficients. Això es fa des de l’inici de la concessió, el passat 5 de novembre. Aquesta renovació s’acompanya d’ajustos en les rutes de recollida per optimitzar el servei.

El servei porta a porta comercial també s’ha ampliat tant en barris com en fraccions recollides, incorporant noves línies de servei com la recollida selectiva en càmpings i la recollida de restes de poda mitjançant sacs especials. Cada càmping tindrà el seu propi contenidor, i “aquests tindran més capacitat que els actuals”, segons l’alcalde.

La neteja viària s’ha reforçat amb la incorporació d’escombrat manual en zones fins ara no cobertes i amb la creació d’una brigada d’acció immediata, destinada a actuar de manera ràpida davant incidències puntuals i necessitats urgents detectades a l’espai públic.

“Estem desplegant un model més proper, amb equips distribuïts per tota la ciutat i brigades d’intervenció immediata que ens permeten donar resposta ràpida a les incidències”, ha assenyalat l’alcalde.

Millores en altres serveis associats

El nou contracte també ha comportat la renovació del servei de neteja de platges, amb instal·lacions adaptades a les necessitats actuals, i l’inici de la planificació de les tasques de neteja i manteniment dels terrenys municipals, que s’aniran desplegant progressivament.

A més, el model contractual estableix que una part del pagament estigui vinculada als indicadors de qualitat del servei, reforçant els mecanismes de control i seguiment. Paral·lelament, s’han incorporat nous treballadors i s’han impulsat programes de formació específica per garantir l’eficiència i la professionalització dels equips.

“L’objectiu final és consolidar un servei més eficient, modern i sostenible que respongui a les necessitats reals de Tarragona”, ha conclòs Viñuales.