El jurat popular ha declarat culpable per unanimitat l’home acusat de matar la seva parella el 17 de setembre de 2023 al seu domicili a Tarragona. Els membres del tribunal han considerat provat que l’investigat va asfixiar la dona -a través d’una compressió cervical externa-, provocant-li la mort per anòxia encefàlica. Amb tot, el jurat ha acordat que no hi ha proves concloents que indiquin que el processat tingués la intenció de matar-la. “Era conscient que podia causar-li la mort amb l’acció, però no s’ha provat que tingués intencionalitat”, ha dit el portaveu. Fiscalia demana 19 anys de presó per un delicte d’assassinat amb traïdoria, rebaixant en 4 anys la petició inicial. La defensa sol·licita la pena mínima per un homicidi imprudent.

En la lectura del veredicte feta aquest dimecres al migdia, els membres del jurat popular han considerat provat que l’acusat i la víctima van mantenir una relació sentimental que es va allargar durant 20 anys i que convivien en el domicili on es va produir el crim. Alhora, han indicat que ha quedat acreditat que la relació estava “deteriorada” i que la parella tenia problemes econòmics.

També han donat validesa a l’informe de les metges forenses que indica que la mort de la dona es va produir entre les 6.30 i les 13.30 hores del 17 de setembre de 2023. Per unanimitat, han certificat que la causa de la mort va ser per asfíxia per compressió del coll, la qual cosa va provocar-li una anòxia encefàlica. “Es determina que la causa de la mort és per anòxia encefàlica i inhibició reflexa, causada per compressió cervical externa, en un context de consum de cocaïna. A més, tot i que en l’informe preliminar es consideri indeterminada la causa de la mort, ja s’indiquen en observacions que els infiltrats hemorràgics en les parts toves i plans musculars del coll podrien ser compatibles amb la compressió cervical”, han indicat.

En aquest sentit, els membres del jurat, basant-se en els informes forenses, han descartat que la mort es produís de forma natural. “Els infiltrats hemorràgics no poden ser per causes naturals, els quals són fruit d’una compressió cervical i que s’identifiquen amb signes de vitalitat, ja que la sang ha sortit dels vasos sanguinis i s’hi ha infiltrat. I, això, no pot passar en cas de no estar viu”, han argumentat en el veredicte.

La intencionalitat, no acreditada

En canvi, els membres del jurat popular han assegurat que no ha quedat acreditat que l’home tingués la intenció de matar la dona quan va estrangular-la. Tot i això, han considerat que ell era conscient que podia causar-li la mort quan duia a terme la compressió. “Per assolir aquesta conclusió, hem partit de la base que no existeix cap prova concloïen que indiqui que l’acusat tenia la intenció de produir la mort de la víctima, per la qual cosa, s’ha de considerar l’opció més beneficiosa per a ell, que aquesta consisteix en el fet que quan ell feia la compressió cervical era conscient que li podia causar la mort amb la seva acció, però sense que quedi provat que tingués intencionalitat”, ha llegit el portaveu del jurat.

A la vegada, el jurat popular ha acordat per unanimitat que la víctima havia consumit drogues i alcohol el dia dels fets i que l’acusat va aprofitar la intimitat del domicili per matar-la. Amb 8 vots a favor i 1 en contra, el tribunal ha aprovat que l’home va beneficiar-se de la seva fortalesa física per cometre el crim. A més, els membres del jurat han indicat que no hi havia restes biològiques a les ungles de la víctima que mostressin signes de resistència i, per tant, han declarat que no es va poder defensar.

En paral·lel, han dictaminat que el processat era consumidor de cocaïna i alcohol de forma habitual. Finalment, han considerat que no és oportuna la concessió d’una suspensió o substitució de la pena ni tampoc d’un indult.

Petició de 19 i 23 anys de presó

Fiscalia ha demanat una pena de 19 anys de presó per un delicte d’assassinat amb traïdoria. El fiscal ha mantingut l’agreujant de parentesc, però ha afegit l’atenuant d’alcoholèmia. Inicialment, sol·licitava 23 anys de presó i una responsabilitat civil de 200.000 euros per a la mare i la germana de la víctima -100.000 per a cadascuna d’ella. Ara, ha rebaixat a 75.000 euros la indemnització per la seva progenitora i ha mantingut els 100.000 per a la germana.

L’acusació pública, representada per la Generalitat, s’ha sumat a la petició del ministeri públic. Per la seva banda, l’acusació particular ha mantingut la petició inicial de 23 anys de presó un delicte d’assassinat amb traïdoria i els 200.000 euros de responsabilitat civil pels familiars.

En el cas de l’advocat de l’acusat, que demanava inicialment l’absolució, ha sol·licitat que s’apliqui la pena mínima. “Demanem una sentència de condemna per un delicte homicidi imprudent, amb penes de 7,5 a 15 anys, que amb els atenuants de drogoaddicció o alcoholèmia, pels quals s’hauria de rebaixar en un grau la pena”, ha assenyalat el lletrat defensor. Aquest dimecres, el judici ha quedat vist per sentència.