El Ministeri de Cultura a través de la gerència d’infraestructures i la subdirecció de biblioteques està elaborant un informe per “valorar la idoneïtat” de l’espai de l’assecador en la futura biblioteca provincial de Tarragona. La consellera de Cultura, Sònia Hernández, ha explicat que tècnics del Ministeri van visitar l’edifici el passat 28 de novembre per “valorar l’ús total de l’espai”, ja que “haurà de suportar molt de pes”. El projecte preveu ubicar l’espai de lectura a la segona planta, on hi havia l’assecador de la fàbrica de tabac. Durant la comissió de Cultura al Parlament de Catalunya, la consellera ha remarcat que abans de definir el pla d’usos cal estar “segur” que el lloc “pot fer aquesta funció tècnicament”.

La consellera ha defensat que la Tabacalera és un “molt bon lloc” per acollir la futura biblioteca provincial de Tarragona perquè “generarà una nova centralitat” amb altres equipaments com la necròpolis i l’arxiu històric municipal.

Les noves instal·lacions han d’ocupar 10.565 metres quadrats de l’ala esquerra de la Tabacalera, la planta baixa, la primera planta i el segon pis.

La planta baixa s’ha concebut com una “rambla interior”, ha definit la consellera. “Un espai obert, permeable, que connecta la biblioteca amb els jardins exteriors i que convida a entrar-hi, a participar-hi i a interactuar-hi”, ha dit Hernández. Aquí s’hi ubicaran els espais d’acollida i d’informació, una sala d’exposicions, aules d’estudi i un nou auditori de 250 places per acollir espectacles de petit format, presentacions, conferències i altres activitats.

A la primera planta hi haurà un “laboratori cultural” dedicat a la col·lecció bibliogràfica. “La voluntat és que aquest patrimoni surti de la invisibilitat i es posi a disposició del públic de la recerca i de la divulgació”, ha remarcat Hernández.

Finalment, a la segona planta, on hi ha l’assecador, hi haurà l’espai de lectura. La consellera ha dit que és una sala “amb grans possibilitats” i ha destacat les “característiques arquitectòniques excepcionals”.

Tot i això, ha confirmat que resten a l’espera d’un informe del Ministeri de Cultura per comprovar si l’espai pot “suportar molt de pes”. Ha dit que s’està “valorant la idoneïtat” després d’una visita de tècnics del Ministeri el passat 28 de novembre. “Desitgem que pugui complir aquesta funció tècnicament”, ha continuat.

Al setembre es podria redactar el pla funcional de l’equipament i a partir d’aquí establir un calendari per redactar el projecte executiu i licitar les obres de reforma.