El RECLab, la plataforma d’indústria del REC – Festival Internacional de Cinema de Tarragona, torna aquest mes de desembre com un punt de trobada per a creadors i productores que busquen espais de treball, contrast i connexió professional. Amb quatre línies complementàries — Primer Test, RECMatch, RECPush i RECVision — el programa reafirma el seu compromís amb el talent emergent a través d’un procés de creixement conjunt i col·laboratiu: des de la gènesi d’un projecte fins a la seva trobada amb el públic.

Els projectes del RECMatch, dedicat a l’enfortiment de la direcció i el treball d’actors, inclouen històries amb forta identitat pròpia i en procés de creixement creatiu. El color verde, de la directora Paloma Zapata amb producció de Mila Luengo, explora la memòria íntima d’un territori en transformació; Espejismo, de Laura Gómez, reflexiona sobre les capes del passat i la pressió emocional de la maternitat; La Koreana, un poema electromagnético de luz y memoria, dirigit per Joana Moya i produït per Estibaliz Urresola, destaca pel seu llenguatge poètic i sensorial; Poema del fantasma, de Jorge Thielen Armand i Mo Scarpelli, parteix de l’ambient de Caracas per retratar identitat i absència; i Última generación, de Belén Abarza i Eduardo Bunster, aborda la paternitat en un món en canvi constant. Aquests projectes compten amb el suport directe d’actrius i professionals de primer nivell: Almudena Amor, amb una trajectòria que inclou La abuela, El buen patrón o Hermana muerte; l’acting coach Amanda Brennan, que ha treballat en produccions com The Crown, Sex Education o The Gentleman; l’actor brasiler Diogo Sales, amb experiència internacional al teatre i en sèries com Game of Thrones; el productor Gerard Marginedas, responsable de títols com Sorda, Vasilo Mamífera; i el talent manager Joseph Mustri, amb una llarga experiència en desenvolupament de carrera per a actors i actrius entre Amèrica i Europa. Amb ells, els equips participants aprofundeixen en direcció d’actors, càsting, posada en escena i estratègies perquè la interpretació es converteixi en un pilar creatiu del projecte.

Al Primer Test, dedicat a pel·lícules en fase de postproducció o finalització, es podran veure per primer cop fragments de projectes que busquen retorn crític i estratègies d’impuls i acompanyament. S’hi inclouen el documental Adiós ríos, dirigit per Sebastián Uría i amb el guionista i co-director Santiago Uría; Agrestes, de Bàrbara Farré i Diego Betancor; Anxo, de David Hernández i Xoan Escudero; Influjo Psíquico, d’Alejandra Cardona i Ana Maria Pinar; Les Convulsions, de David Gutiérrez Camps amb producció de Joan Carles Martorell; Lóngquán: el manantial del dragón, d’Adrià Guxens amb Olga Doganoc; Radio Pati, de Pau Bacardit i Anna Bacardit; i Salen las lobas, de Clàudia Estrada i la productora Alba Sotorra, i un equip de producció internacional.

Els projectes rebran feedback de professionals de programació, postproducció, vendes i distribució, a més d’acompanyament en la seva estratègia de recorregut. Per això, el programa reuneix expertes i experts com: Alessia Acone, al capdavant d’IFFR Pro i amb experiència al Venice Film Festival i a IDFA; Álvaro Vega, referent en màrqueting i comunicació cinematogràfica; Ana Ruiz Miralles, project manager d’EAVE i defensora de l’impuls d’equitat dins el sector; Claire Willats, productora i exresponsable del mercat nòrdic de Netflix; Jim Kolmar, programador i consultor vinculat a SXSW i diversos festivals de l’Amèrica Llatina; Lorenzo Dell’Agnello, seleccionador de Giornate degli Autori i consultor de Berta Film; Manola Novelli, amb una llarga trajectòria en vendes a Europa; Marge Liiske, directora d’indústria del Tallinn Black Nights; Michalis Chochlastos, responsable de vendes internacionals a Heretic; Miguel Govea, productor i agent de vendes amb presència a Sundance, Berlinale o Tribeca; Reta Guetg, vicepresidenta del Zurich Film Festival; i la programadora Sung Kyoung Moon del Jeonju Film Festival. La presència d’aquest teixit d’expertesa converteix el Primer Test en un espai decisiu per detectar possibles recorreguts, tancar aliances i comprendre millor la posició internacional dels projectes.

El RECPush reuneix productores que busquen noves complicitats creatives. Aquest any hi participen productores estatals com Eva Murgui, centrada en narratives personals en entorns perifèrics; Lluís Fuentes, amb experiència a Coming Soon Films i ara al front de BORD; Miguel Molina, soci de Jaibo Films amb perfil internacional; Mila Luengo, que combina producció i guió en projectes emergents; i Pau Pérez, impulsor d’Atomic Films i orientat a nous talents. Al costat d’ells treballaran productores internacionals com Anne Berjon, Premi Jove Productora de France Télévisions; Maria Eugenia Lombardi, amb companyies a Espanya, Itàlia i Argentina; Maximiliano Bolados Jara, actiu en coproduccions entre Amèrica del Sud i Europa; Rafael Thomaseto, amb experiència a festivals com Sundance, SXSW o TIFF; i Sarah Valerie Radu, guanyadora del premi de curtmetratge de Sundance i cofundadora de Matadoras Film. El RECPush funciona com una incubadora de complicitats reals: un laboratori de trobades que sovint desemboca en noves coproduccions i projectes que continuen avançant més enllà del festival.

El programa es completa amb el RECVision, dedicat a iniciatives que treballen la relació amb el públic i la gestió cultural. Enguany s’hi presenten quatre projectes molt diferents entre si: el CINE CLUB Almócita(Almeria), liderat per Fritz Ofner; La GRAN pantalla, festival de cinema de la gent gran de Barcelona, amb Paula Torné Andreu; La Pantalla Reneix d’Inca (Mallorca), impulsada per Biel Amer; i la Muestra de Cine de Ascaso, coneguda com “el festival de cinema més petit del món”, amb direcció de Miguel Cordero.

El RECVision acompanya aquestes iniciatives en la creació de comunitat, estratègies de sostenibilitat, programació i models de participació, amb una guia d’experts en educació audiovisual, gestió de públics i circuits alternatius de difusió. Els projectes reben l’acompanyament d’expertes com Mandy Kean, especialitzada en models sostenibles de programació; Laufey Gudjónsdóttir, figura clau en el desenvolupament de polítiques públiques de cinema a Islàndia; Margaret von Schiller, amb experiència a la Berlinale i en gestió cultural a Almeria; Antje Knapp, especialista en educació cinematogràfica; i el director Manel Raga, responsable de la sessió inaugural del programa i guanyador del RECVision Development Grant el 2024. Amb ells, els responsables dels projectes treballen eines per créixer, consolidar públics i repensar la funció social del cinema.

Amb aquesta nova edició, el RECLab continua posicionant Tarragona com un espai de treball real, acollidor i útil per al sector, connectant professionals de diversos països i impulsant projectes que, en molts casos, aprofiten el pas pel festival per fer el salt als circuits de festivals i mercats internacionals. El compromís del REC amb el talent emergent es manifesta tant a la programació com en aquesta àrea d’indústria, que es consolida com un espai de referència per a creadors que busquen creixement, diàleg i oportunitats de futur.