L’Informe recorda la importància econòmica “indiscutible” de l’AP-7, ja que acumula el gruix del comerç exterior de la perifèria mediterrània i de la vall de l’Ebre cap a Europa, detalla que el trànsit de l’AP-7 al seu pas per les comarques de l’Ebre i del Camp de Tarragona va augmentar un 37,06% des del 2019 (abans de la gratuïtat) fins al 2022 (ja amb la via gratuïta i superada la pandèmia), una xifra molt superior al 20,31% registrat al tram barceloní i al 23,58% del gironí. Segons els autors de l’informe, aquest augment del trànsit posa en evidència les limitacions de la capacitat de l’AP-7, sobretot en els trams amb dos carrils per cada sentit, com és el cas entre el límit amb el País Valencià i Vila-seca.
En aquest increment del trànsit cal destacar la gran participació dels vehicles pesats, especialment significatiu a Tarragona. El trànsit de camions al sud de Catalunya va créixer un 49,74%, a Barcelona només ho va fer un 10,75% i a Girona, un 25,60%. Cal recordar, a més, l’obligatorietat dels camions de circular per l’AP-7 i la prohibició per fer-ho per l’A-7, una mesura que no ha fet sinó agreujar la situació.
Les propostes per descongestionar l’AP-7 que apunta l’informe són diverses: construir carrils addicionals en els trams més congestionats, millorar els accessos a l’autopista, regular la velocitat en funció de les condicions viàries i meteorològiques o reduir la velocitat en els trams més congestionats fins als 60 km/h.