Es tomba la moció sobre la laïcitat de les institucions públiques, presentada per Iniciativa en el ple d’aquest dilluns.
Hi han votat en contra l’equip de Govern, format pel PSC, el PP i Unió democràtica. En total, 18 vots en contra, també els de Ciutadans, i l’abstenció dels grups d’ERC i de Convergència Democràtica. La moció només l’han votat a favor la CUP i Iniciativa.
En una llarga intervenció d’explicació de vot, el regidor democristià, Josep Maria Prats, ha destacat que el lligam entre democràcia i la laïcitat és molt estret. Prats ha llegit fragments de diccionaris, on s’associa el terme amb l’exclusió de l’església. I ha dit que prefereix parlar de tolerància. S’ha preguntat quin sentit tindrien Setmana Santa, o com es podria explicar el Nadal sense una societat confessional. Prats ha apel·lat a l’harmonia i la convivència.
Per la portaveu d’Iniciativa, Arga Sentís, s’ha perdut una gran oportunitat. Ha explicat que la moció plantejava promoure la igualtat de tracte entre tots els ciutadans, davant d’una societat cada cop més diversa. Sentís ha recordat que es proposava entrar en una xarxa de municipis que es crearia a partir del gener de 2017, a proposta de les plataformes ‘Catalunya Laica’ i ‘Europa Laica’, per promoure una progressiva laïcitat de la societat i les institucions. Sentís ha replicat Prats que el Laïcisme no és antireligiós, ni ateisme.
Des de la CUP, el regidor Jordi Martí ha recordat la figura de Francesc Ferrer i Guàrdia, autor de l’’Escola Moderna’ afusellat a Montjuïc el 1909, acusat de fomentar la ‘Setmana Tràgica’ a inici del segle passat. Ha dit que cal d’una vegada per totes reivindicar la seva figura i una societat laica de veritat.
Des de Convergència Democràtica, el portaveu Albert Abelló ha apel·lat a la complexitat de la societat. Ha assegurat que molts dels costums que ens envolten, com les Festes o Setmana Santa, tenen un alt component religiós. Finalment, han optat per abstenir-se.
Des de Ciutadans, han votat en contra de la moció. El portaveu, Rubén Viñuales, assegura que la moció ataca directament la tradició de la ciutat. Assegura que per molta gent ‘la religió és llibertat’, encara que costi de creure a les generacions més joves.
Des d’ERC, el portaveu Pau Ricomà, que s’ha abstingut, ha qüestionat que l’Arquebisbe estigui a la taula presidencial en molts actes civils de la ciutat, al costat de l’alcalde.
Anna Santos, ha tancat les intervencions en nom del Govern del PSC i ha assegurat que no es pot negar l’espai públic a ningú.

