Fem l’Evoluciona, amb l’Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES). Com es restauren els fòssils humans trobats a indrets com el jaciment de Gran Dolina d’Atapuerca, de fa sobre 800.000 anys d’antiguitat?
N’hem parlat amb Lucía López-Polín, autora de la tesis doctoral Metodología y criterios de restauración de restos óseos pleistocenos: el tratamiento de los fósiles humanos de TD6 (Gran Dolina, Sierra de Atapuerca), defensada aquest febrer a la Universitat Rovira i Virgili.
Parlarem dels Tractaments i les eines que s’empren. S’estableixen criteris que serviran de base per a altres fòssils i d’altres jaciments. Us explicarem comla restauració pot dificultar o facilitat la recerca científica.
També ens ha acompanyat l’investigador de l’IPHES Antonio Rodríguez-Hidalgo, que ha guanyat el premi de la Universitat de Tübingen destinat a tesis doctorals rellevants de prehistòria. Ho ha merescut per les seves investigacions sobre estratègies de caça dels primers humans. Ha demostrat que van ser capaços de planificar de forma abstracta, utilitzant la tecnologia i les habilitats socials per aconseguir sobreviure fa ja sobre 400.000 anys.
La seva principal aportació ha estat demostrar que els homínids del Paleolític inferior van utilitzar estratègies de caça molt sofisticades. Ens explicarà en què consistien.
El reconeixement està dotat amb 5.000 euros, que aporta l’empresa d’aigua mineral Romina Mineral brunnen GmbH, essent el premi més ben dotat econòmicament del seu tipus en el camp de la investigació arqueològica.
Membre de l’Equipo de Investigación de Atapuerca, el 2015 va finalitzar el seu doctorat sobre fauna fòssil de la Sierra d’Atapuerca i, més concretament, sobre el que diuen aquests fòssils dels primers éssers humans en aquesta regió. “M’interessa molt analitzar el paper dels primers humans com a depredadors: quins animals capturen, quines estratègies van usar, i com compartien les seves preses”. Cacera de bisons a Atapuerca
LA PEÇA DEL DIA
Una mandíbula de biso. La restauració de la peça va anar a càrrec de la Lucía López-Polín. Procedent del nivel TD10.2 de la Gran Dolina, Atapuerca, Paleolític inferior, 400.000 anys.