El Grup Parlamentari de Junts per Catalunya ha presentat al Parlament una proposta de resolució perquè el Govern exerceixi el dret de tanteig i el de retracte sobre l’edifici medieval de Ca l’Ardiaca de Tarragona, situat al Pla de la Seu, i procedeixi a la seva adquisició per garantir-ne la preservació i la posada en valor.
Ca l’Ardiaca és un dels edificis d’arquitectura civil gòtica catalana més importants dels segles XII i XIII. La construcció és posterior a 1154 i l’aspecte actual és fruit d’una reforma del primer quart del segle XIV. L’edifici amaga autèntiques joies pictòriques: restes de pintura gòtica atribuïdes a Matteo Giovannetti, figura clau del gòtic internacional i autor dels famosos frescos del Palau dels Papes d’Avinyó. El passat 1 d’abril de 2025, el Govern va declarar l’immoble Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN) en la categoria de Monument Històric, gràcies a la denúncia feta per Junts, cosa que activa automàticament el dret de tanteig i retracte a favor de la Generalitat en cas de transmissió onerosa, d’acord amb la Llei 9/1993 del patrimoni cultural català.
El diputat Jordi Bertran i Luengo, portaveu de Junts a la Comissió de Cultura, ha subratllat que “la Generalitat té el dret i l’obligació d’actuar. No podem permetre que un edifici d’aquest valor, en el cor patrimonial de Tarragona, continuï deteriorant-se i transmetent una imatge d’abandonament que desmereix tot l’entorn del Pla de la Seu.”
Bertran ha recordat que la Generalitat té una llarga trajectòria d’adquisicions estratègiques d’immobles d’alt valor patrimonial: el Palau Robert el 1981, el Palau Moja el 1982 o la Foneria de Canons el 2003. “Tenim precedents i tenim eines legals. Ara cal voluntat política”, ha afegit.
L’estat d’abandonament de Ca l’Ardiaca genera, a més, un impacte negatiu sobre un entorn d’excepcional riquesa patrimonial: les actuacions castelleres del Pla de la Seu i la plaça de les Cols, declarades Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO, la processó de l’entrada del Braç de Santa Tecla i el Sant Enterrament, ambdues reconegudes pel Govern com a elements patrimonials d’interès nacional.
- La reestructuració de les línies d’autobús municipal es desplegarà després de l’estiu
- Junts insta el Govern a exercir el dret de tanteig sobre Ca l’Ardiaca
- L’economia tarragonina creix mentre mira expectant cap a Ormuz
- Aprenem a fer de periodistes amb el Tour a Casa i el projecte Edunauta
- El sector hoteler de Tarragona preveu un pont de l’1 de maig amb alta ocupació

