La URV presenta el primer estudi quantitatiu sobre l’audiència dels continguts castellers als mitjans de comunicació. Els resultats s’han donat a conèixer a la jornada “Com s’expliquen els Castells”, organitzada per la Càtedra URV per a l’Estudi del Fet Casteller.

L’estudi pioner encarregat per la Càtedra al Departament d’Estudis de Comunicació de la Universitat Rovira i Virgili (URV) ha analitzat de manera quantitativa l’audiència dels continguts castellers que es difonen a través de televisió, ràdio, premsa i plataformes digitals. Aquest nou treball permet aproximar-se a la realitat mediàtica actual amb dades concretes, centrades sobretot en l’any 2024, i constata que hi ha una oferta comunicativa diversa que combina mitjans generalistes amb productes i plataformes especialitzades.

La recerca conclou que els castells constitueixen un fenomen comunicatiu complex en què intervenen aspectes com la proximitat, la folklorització, les especificitats territorials o l’esponsorització local de les retransmissions.

L’estudi planteja diferents qüestions de futur, com ara quin és el perfil real de l’espectador casteller, si és rendible programar aquest tipus de contingut, qui hauria de capitalitzar-ne les retransmissions o si aquestes han de narrar-se com un esport o cal preservar un equilibri entre competitivitat i valors culturals i tradicionals.