Mercaderies per l’Interior alerta que l’estació intermodal de Vila-seca faria impossible el desviament de les mercaderies per una línia segregada per l’interior. La plataforma urgeix a les administracions a planificar amb visió de conjunt i prioritzar la seguretat, la sostenibilitat i la coherència territorial. Davant el debat obert sobre la ubicació de la futura estació intermodal –o futures estacions intermodals– del Camp de Tarragona, la plataforma ciutadana Mercaderies per l’Interior adverteix que la construcció de l’estació intermodal de viatgers de Vila-seca, tal com està plantejada pel Ministeri de Transports, impediria definitivament la implantació d’un corredor ferroviari interior exclusiu per a mercaderies, una reivindicació que la plataforma defensa des de fa més de sis anys per allunyar els trens de càrrega dels nuclis urbans per motius de seguretat, salut, sostenibilitat i competitivitat econòmica.

La plataforma recorda que ha buscat un consens ampli sobre un traçat interior que desviï les mercaderies dellitoral i també dels centres de Reus i El Vendrell, mitjançant bypassos específics.

Tot i això, segons Mercaderies per l’Interior, el Ministeri ha impulsat paral·lelament el projecte de l’Estació Intermodal de Vila-seca, una infraestructura per a viatgers situada en un punt especialment sensible: la cruïlla ferroviària de Vila-seca, on convergeixen el Corredor Mediterrani (ample estàndard) i l’autopista ferroviària Madrid–Saragossa–Reus (ample ibèric), juntament amb els serveis regionals i rodalies procedents de Lleida, Reus, Móra, Tortosa i València.

La solució proposada pel Ministeri per fer possible el desviament de mercaderies, diu l’entitat, exigeix dissenyar un nus ferroviari complex, capaç d’assumir vuit moviments clau: València–Tarragona, València-Barcelona, Reus-Tarragona, Tarragona-Barcelona i els moviments inversos, a més dels serveis generats pel Port de Tarragona.

Mercaderies per l’Interior sosté que aquest nus és totalment incompatible amb la ubicació simultània d’una estació intermodal de viatgers i amb el traçat previst del tramvia. Considera que el conflicte és doble: d’espai –no hi caben totes les infraestructures– i d’explotació –els viatgers quedarien literalment envoltats de trens de mercaderies.

Per tot plegat, Mercaderies per l’Interior manifesta el seu rebuig frontal al projecte de l’estació intermodal de Vila-seca i demana que s’aturi fins que es garanteixi un traçat interior segregat per a mercaderies, que permeti allunyar els trens dels nuclis urbans i assegurar una mobilitat sostenible, coherent, segura i respectuosa amb les persones i amb el territori. En aquest sentit, el moviment ciutadà insisteix que la planificació de les infraestructures ferroviàries del Camp de Tarragona ha de fer-se amb visió de conjunt i pensant en el futur, situant el corredor interior de mercaderies com a element imprescindible per a la competitivitat del territori i el benestar dels seus habitants.