Els fabricants de pinsos estan preocupats pel conflicte laboral que tenen els estibadors del port de Tarragona, que amenaça en deixar-los sense cereals per produir els aliments per als animals. Segons han assegurat, si aquesta setmana
no es recupera el ritme habitual de descàrrega dels vaixells hi haurà trencaments d’estocs que afectaran la cadena alimentària, especialment a Catalunya, Aragó i País Valencià. Fonts coneixedores de la situació han explicat a l’ACN que les discrepàncies entre empleats i empreses fan que els vaixells es descarreguin molt més lentament, fins al punt que n’hi ha uns set des de fa dies fent cua a l’entrada del port. La problemàtica també afecta els sectors tèxtil i d’automoció, que ja busquen ports alternatius.
Pere Borrell és el president de l’Associació Catalana de Fabricants d’Aliments Compostos.

El conflicte laboral dels estibadors fa anys que s’arrossega. La Unió Europea va exigir canvis en les societats portuàries de l’Estat per liberalitzar la professió, que durant més d’un segle ha funcionat com una mena de mutualitat en la qual els treballadors tenien bona part del control de l’estiba. En el cas del Port de Tarragona els empleats treballen pel Centro Portuario de Empleo
ESTarraco. Aquesta societat està formada per cinc empreses que, per tal d’adequar-se a la normativa estatal i europea, n’han acordat la dissolució i així ser elles les que contractin directament els professionals. Això també obre la porta a que altres companyies puguin entrar al sector.
Segons han indicat en un comunicat, han ofert a tots els treballadors del CPE -uns 126- la subrogació dels contractes en les mateixes condicions salarials, laborals i mantenint-los l’antiguitat. Des d’ESTarraco també han sostingut que el canvi és necessari per poder ampliar la plantilla, ja que està quedant curta a causa de l’increment de tràfic de mercaderies que hi ha hagut els darrers anys al Port de Tarragona.

Tot i això, sembla que els treballadors no hi acaben d’estar d’acord. Diverses fonts coneixedores de la problemàtica coincideixen a explicar que des de fa uns dies alguns estibadors estarien fent “una mena de vaga de zel”, amb la qual cosa el ritme de descàrrega dels vaixells seria més baix. Algunes fonts de companyies navilieres ho fixen en un terç de l’habitual. Per la setmana que ve hi ha prevista una reunió entre el sindicat d’estibadors i les empreses contractants per mirar de desencallar la situació. En el comunicat, ESTarraco ha instat a arribar a un pacte el més aviat possible per no afectar l’activitat habitual del port.