L’Arc de Berà és el monument de la Tarraco romana més vist, però el menys visitat. Ja fa temps que han deixat d’anar-hi autocars amb escolars, pel risc que comporta travessar l’N-340 per accedir a la zona visitable.

El monument està envoltat per una rotonda, inaugurada després de la Guerra Civil, per on passa el traçat d’aquesta carretera, que és la més transitada a tot l’Estat.

No hi ha pas de vianants ni zona regulada, el que dificulta molt l’accés. Literalment, qui travessa la via s’hi juga la vida, com ho ha explica l’alcalde del municipi, Pere Virgili.

Es per això que el consistori ha endegat un projecte per desplaçar el traçat de l’N-340 uns 150 o 200 metres al nord, per enjardinar i dignificar després l’entorn del monument.

Només moure el traçat costaria 1,8 MEUR. El projecte ha estat presentat a Patrimoni Cultural de la Generalitat. Un cop supervisat, anirà al Ministeri de Foment. 

Virgili ho ha dit en l’espai Toquem Pedra, de l’ICAC i Tarragona Ràdio, a peu del monument. Un programa en el qual també han intervingut l’arquitecte territorial de la Generalitat, Jaume Costa i la catedràtica d’Arqueologia de la UAB i investigadora adscrita de l’ICAC, Isabel Rodà. Coincideixen amb la reclamació del municipi. Afegeixen que a l’Arc també l’afecta la contaminació del trànsit. A banda que un camió hi pugui xocar i malmetre’l, com va estar a punt de passar ara fa uns anys. 

Jaume Costa i el desaparegut arqueòleg Xavier Dupré van ser els responsables de la darrera intervenció arqueològica al monument; la que li va donar el seu aspecte actual, inaugurada el maig de 1998.