Entrevista amb la Subdelegada del Govern de l’Estat a Tarragona. Elisabet Romero va prendre possessió del càrrec el passat 11 de març. Ara, després de deu mesos intensos, comparteix la seva visió i experiència.

Elisabet Romero, molt bon dia, benvinguda.

Hola, molt bon dia. Gràcies per convidar-me.

Han passat aproximadament deu mesos des que ocupa el càrrec. Però deu mesos intensos. Com valora aquest temps?

Sí, aproximadament deu mesos. Aquest és un territori que conec i estimo, i és un plaer poder-lo explicar des d’aquesta responsabilitat. Han estat mesos intensos, amb molta activitat i aprenentatge. Quan entres en un càrrec com aquest, saps que el ritme serà alt, però no t’ho acabes d’imaginar fins que hi ets. La gestió de situacions com l’activació del PENTA, la gran apagada o els aiguats de la DANA van arribar molt aviat. Tot plegat ha estat com una immersió directa en la realitat del territori i en la coordinació d’emergències. Malgrat la intensitat, també ha estat molt enriquidor.

La hem vist en molts municipis, tant petits com grans. Com ha anat conèixer el territori en primera persona?

Ha estat una de les parts més positives de la feina. He recorregut municipis d’interior, de costa, nuclis petits i ciutats majors. Nosaltres som d’àmbit provincial, hem de conèixer tot el territori. Hem fet pobles, encara ens falta molt per conèixer i ha estat molt interessant. Cada lloc té les seves necessitats i identitat. La veritat és que tenir l’oportunitat de poder parlar amb tots els ajuntaments, amb els alcaldes i alcaldesses, amb les seves casuístiques, et dona una riquesa molt gran del territori, i conèixer moltes coses, o sigui, ho estic veient molt bé, molt interessant.

Imagino que ha utilitzat molt l’A-27 en aquests desplaçaments. En quin punt estan les obres?

Sí, l’A-27 és una via estratègica i s’hi està fent manteniment i millores perquè suporta molt trànsit pesant, especialment cap al Port de Tarragona. És important tenir-la en bones condicions perquè és una via de connexió econòmica clau. Estem fent obres de millora i manteniment preventiu. Ara mateix, en el tram entre Constantí i la Pobla de Mafumet. I és un fet que s’ha de mantenir, s’ha de cuidar, i ha d’estar en condicions.

Queda la connexió pendent cap a l’Autopista AP-2..

Sí, sí, tot això està en projecte. No només és l’entrada al Port, sinó també la connexió amb moltes poblacions. La connexió amb l’AP-2 continua avançant i es preveu que estigui completada cap al 2030. És un projecte amb impacte directe en la competitivitat logística del territori.

És el que permetrà connectar amb l’autopista, que ara és gratuït fins a Lleida?

Exacte. Guanyar temps i guanyar competitivitat. I interconnectar tot aquest territori (la Conca de Barberà cap a la costa, i viceversa). Em sembla que hi ha molts projectes per fer el territori més enriquidor.

Aquí, quan començaran les obres del carril bici per l’antiga N-340 des de Tarragona fins a la Mora?

Sí, la previsió és que estigui per la primavera del 2026, i ara ja tot continua amb el seu tràmit administratiu, i tant els tècnics del Ministeri com els de l’Ajuntament de Tarragona estan en permanent contacte.

El projecte també contempla pantalles acústiques i refer un pont per sobre del Francolí. Són 9 milions d’euros?

Les pantalles acústiques són per Sant Perí i Sant Pau, per la part de Sant Pere i Sant Pau, sí.

L’any que ve tenim el Tour de França, que ha de passar per Tarragona, i per aquesta zona de la 340. És compatible?

El projecte és gran, o sigui que tenim maneres d’actuar perquè no interfereixi amb el Tour de França. Ens plantegem començar per l’ampliació del pont del Francolí, i farem compatible l’obra amb la celebració del Tour. I per això es planificaran les obres per garantir compatibilitat i fluïdesa.

Sobre el PENTA i les emergències nuclears: està previst actualitzar el pla?

Sí, ara s’actualitzarà el pla d’emergències. Està també previst per al primer trimestre de l’any que ve, que sortirà el que anomenem PEN, (Pla d’Emergències Nacional) que revisarà protocols, coordinacions i procediments dels equips implicats. A partir d’aquí es revisaran els plans d’actuació de tots els grups que intervenen i dels grups municipals, també. Però és una cosa que s’està mirant des de Madrid i ja ens arribarà d’aquí molt poc.

Va intervenir en un simulacre a la central nuclear d’Ascó?

Sí, no, fa un parell de setmanes que vam fer el simulacre. Tot això són exercicis que ens permeten veure com van els circuits, poder ajustar les possibles deficiències, però la veritat és que els exercicis surten molt bé. Però sempre estàs revisant, sempre estàs innovant i sempre estàs millorant el sistema.
I això amb els exercicis sempre és una molt bona ocasió per fer-ho.

Som un territori de risc químic. Va veure com funciona de portes endins el Plaseqta. Estem prou preparats com a territori per una emergència, per una eventual emergència?

Sí, nosaltres també com a Estat formem part del Consell Assessor, quan hi ha una fase de l’emergència que s’activa, també en formem part, i ens van convidar també a participar per la emergència del simulacre del Plaseqta. I com he comentat abans, és l’oportunitat que tenim amb aquests exercicis pràctics de veure com funciona tot i poder actuar d’una manera preventiva abans que passi res.

Jo penso que sí, que estem en molt bones mans perquè tenim uns equips professionals molt bons, es compatibilitzen molt bé,
cadascú sap molt bé la seva funció i el missatge és tranquil·litzador cap a la població.

Aquí també hi ha coordinació entre els diferents cossos de seguretat, els del Ministeri i els d’Interior.

Exacte. Sí, sí, hi ha molt bona coordinació i això sempre suma. La veritat és que tens més efectius i s’arriba a tots els àmbits d’actuació, i és molt positiva aquesta col·laboració.

Quins reptes destacaria en infraestructures al territori?

El territori està rebent inversions que feia molt de temps que no arribaven. És cert que, quan hi ha obres, hi ha incomoditats. Però són actuacions que milloren la qualitat de vida i la competitivitat. Estem parlant de carreteres, de connexions ferroviàries, de litoral, de protecció davant fenòmens climàtics i també de dinamització econòmica. Tot plegat requereix temps, però s’està avançant.

És un territori que ara, amb l’alineació institucional, que també és molt bona, s’està veient que Tarragona té molta importància i se li està donant la importància que li toca.

De fet, el govern d’Espanya està invertint. El que passa és que els projectes tenen el seu termini i les coses sembla que van a poc a poc. En el paper, les accions van a poc a poc, però s’està treballant molt i s’està invertint molt en el territori.

Em comentava abans que han estat deu mesos molt intensos i també deu mesos en què han tingut temporals importants. Hem d’estar acostumats, ens diuen els experts, a que cada cop siguin més recurrents, a pluges torrencials, amb afectacions al territori. Som un territori prou resilient en aquest sentit?

A veure, les necessitats actuals s’estan avaluant precisament ara, perquè fins ara teníem un paradigma que esta canviant. S’estan fent estudis sobre el tema de les carreteres, i, com va comentar el delegat del Govern de Catalunya, s’ha demanat que es faci un estudi de les necessitats de les carreteres N-340 i AP-7 per poder oferir una millor resposta en cas d’inundacions, com les que s’han produït recentment. A més, en altres actuacions també s’ha avançat; per exemple, a Ulldecona s’han construït unes vies de sortida d’aigua que han funcionat molt bé, tot i que la quantitat d’aigua caiguda ha estat molt elevada. Tot això s’està analitzant detingudament.

També s’analitzen propostes per traslladar les mercaderies cap a l’interior. Sabem ja quines opcions té el Ministeri sobre la taula? Serà més aviat que tard?

El Ministeri està treballant. És important el consens del territori. Si hi ha un consens de territori sempre és més fàcil, però el Ministeri fa molt de temps que està a treball i també esperem que en breu puguem tenir alguna visita d’algun responsable ministerial
perquè pugui explicar el projecte i les accions que ja s’estan fent fa molt de temps.

Hi ha una intervenció de Costes amb el tema del projecte del camí de ronda del projecte de la Savinosa. Aquí intervenen en un projecte que lidera la Diputació de Tarragona. També deu estar a punt a punt de començar?

Sí, això ja estava en el procés administratiu en la fase final i d’aquí molt poc ja veurem el resultat.

Però pel traçat projectat, tot i que hi ha hagut alguna proposta d’algun col·lectiu en particular?

Clar, crec que les plataformes o les propostes es van presentar quan hi havia la possibilitat d’al·legació i el traçat és el que li correspon a Costes. Crec que l’altre traçat alternatiu no era de Costes.

Parlem d’un territori, Tarragona, que està vertebrant l’Associació per l’Àrea Metropolitana. És important que es pugui crear?

Clar, la meva visió és que la unió fa la força, sempre. Per això, cal tenir una visió global, no centrar-se només en els municipis de manera individual, sinó mirar el conjunt. Jo crec que aquesta unió en forma d’Àrea Metropolitana és molt positiva, ja que aportarà molts recursos al territori i sempre augmenta la seva potencialitat.

L’estació intermodal a Vila-seca. Tarragona diu que també l’Horta Gran. Està d’acord amb això?

Sí, sí, els dos projectes no són incompatibles. De fet, ja es va fer un estudi prèviament per determinar on havia d’anar ubicada aquesta estació intermodal, i es va acordar, mitjançant consens territorial, que fos a Vila-seca. La reivindicació de Tarragona també està contemplada pel Ministeri, per la qual cosa ambdues poden coexistir sense problema.

Què li demanen els alcaldes i alcaldesses quan va cap a l’interior?

Bé, sempre és sobre el tema de les connexions, bàsicament connexions de carreteres, si tenen tren, les connexions de tren, les coses que depenen directament de l’Estat. L’interior no té costa, evidentment. Llavors, són les connexions, bàsicament, a l’interior.

Ja s’ha reunit amb institucions del territori. Tenim la universitat (URV), la indústria química, el turisme. Ha parlat amb els diferents agents?

Exacte, sí, sí, clar. Com a Subdelegació, nosaltres estem en contacte amb tots els agents de la província i tot el que sigui que pugui construir i que sigui bo pel territori, estarem allà per parlar amb ells i per aportar.

Quin creu que és el potencial del teritori?

És un territori amb molt de potencial i un territori que té moltes coses i que hem de cuidar i que hem de valorar. I jo crec que tant la aposta del Govern Central com el de la Generalitat està en aquesta línia, potenciar aquest territori.

El proper repte, el més immediat, cap on el portarà?

Bé, tots tots els pobles són importants, i encara en queden per visitar. La veritat és que quan els vas visitant, fins i tot el poble més petit et pot sorprendre. Llavors sí que a les grans ciutats ja t’ho esperes, però estic descobrint moltes coses interessants i molts pobles interessants i moltes persones interessants.

És tal com s’imaginava que seria ser la subdelegada?

No, no és com ho imaginava, però és una tasca important i és un repte important. Jo també vull agrair la deferència que va tenir el Delegat del Govern en confiar en mi, i és una feina molt enriquidora.

També de cap de setmana. Li ha tocat anar a molts actes en dissabte i diumenge?

Això és 24 hores al dia, 7 dies a la setmana; la disponibilitat és total.

Elisabet Romero, gràcies per acompanyar-nos. És la seva primera entrevista, aquesta?

Sí, la primera entrevista.

Doncs fins la propera, i que sigui ben aviat.
Fins aviat.