Un estudi impulsat per Stop Creuers Catalunya i Stop Creuers Tarragona conclou que l’aire dels ports de Tarragona i Barcelona supera els límits fixats per la UE i l’OMS en òxids de nitrogen i diòxid de nitrogen.
L’espigó del moll de Balears del port tarragoní ha registrat una mitjana de 50 micrograms per metre cúbic
cinc vegades més que el llindar que estableix l’OMS i 2,5 vegades superior a la directiva europea que entrarà en vigor el 2030.
Segons els impulsors, al territori les mostres s’han pres en quatre del de Tarragona i en totes se superen els límits establerts.
L’anàlisi l’han fet en col·laboració amb l’entitat alemanya NABU gràcies a un sistema de dispositius passius que capten la contaminació ambiental i que s’han analitzat en un laboratori de Suïssa. Les mostres es van prendre de l’11 de setembre al 9 d’octubre de l’any passat.
Misael Alerm, membre d’Stop Creuers Tarragona, ha fet èmfasi en les dades del moll de Balears, la zona on atraquen els creuers.

Alerm ha carregat contra les polítiques del port de Tarragona i els estudis elaborats per la Universitat Rovira i Virgili. Davant dels resultats de l’estudi, des de la plataforma han demanat que es redueixi el nombre de terminals de creuers i el trànsit i els atracaments d’aquests vaixells fins a complir les normatives de l’OMS i el futur límit europeu en els terrenys dels ports i dels barris propers. També volen que es restringeixi l’accés als ports dels vaixells contaminants, prohibir l’ús de fueloils pesants en vaixells amarrats i electrificar “de forma immediata” tots els molls de creuers.

El port de Tarragona ha emès un comunicat en el qual ha assegurat que la seva xarxa de control atmosfèric “vetlla per la qualitat de l’aire”. “L’estudi anual sobre qualitat atmosfèrica del port elaborat per la URV determina que un any més el recinte portuari no supera cap dels límits establerts per la legislació vigent i en nombrosos indicadors presenta dades més baixes que altres estacions situades en entorns urbans”, han manifestat.

Paral·lelament, han avançat que l’Autoritat Portuària de Tarragona invertirà 33 milions d’euros fins al 2028 per a l’electrificació dels molls, “cosa que suposarà una reducció dràstica de la presència de contaminants atmosfèrics”. El projecte preveu, en primer lloc, l’electrificació del moll de Balears -que acull l’operativa de creuers- i posteriorment els molls de Cantàbria i Andalusia. Això permetrà que els vaixells aturin els motors i estiguin connectats a la xarxa elèctrica durant la seva estada al port.