Via del tren

Un estudi encarregat pel Port de Tarragona conclou que l’alternativa de la línia de la costa a través del tercer fil, malgrat la seva utilitat provisional, presenta els impactes més significatius en àrees sensibles.

El treball, elaborat pel Grup de Recerca en Anàlisi Territorial i Estudis Turístics del departament de Geografia de la URV, reforça el consens territorial sobre la provisionalitat del tercer fil. Ha analitzat 5 possibles traçats de ferrocarril: la línia per la costa existent, tres possibles alternatives en estudi per part del Ministeri de Transports i una proposta de la Plataforma Mercaderies per l’Interior.

La URV, explica que “entre totes les alternatives analitzades, el tercer fil a la línia la costa es presenta com la més problemàtica des del punt de vista territorial i ambiental”. I apunta que: “això subratlla la necessitat de comptar amb infraestructures alternatives que permetin reubicar progressivament el trànsit de mercaderies cap a vies amb menor impacte”.

En aquest sentit, les alternatives per ubicar el transport de mercaderies a l’interior del territori són considerades -en diferent grau– com una solució millor. Tot i això, aquestes també inclouen trams problemàtics que requeririen ajustos específics.

Les conclusions de l’estudi reconeixen que “l’absència d’una anàlisi cost-benefici limita l’avaluació econòmica i tècnica de les alternatives” i que “l’estudi d’aquesta pertinència

econòmica o tècnica dels traçats plantejats per tercers (Ministeri o Plataforma Mercaderies per l’Interior) queda fora dels objectius d’aquest treball”.

Es destaca la necessitat d’agilitzar la implementació de projectes d’infraestructura ferroviària al Camp de Tarragona i s’incideix que la manca d’inversions en aquest sector pot afectar negativament els sectors productius i l’economia regional, especialment davant el creixement previst del transport de mercaderies.