La qüestió de com acompanyar les famílies que passen per un tram tan intens emocionalment com és un ingrés neonatal avança cap a una nova etapa. Per primera vegada, un projecte integrarà simulació virtual gamificada i intel·ligència artificial conversacional per reforçar el paper dels pacients experts i millorar el suport a les famílies de nadons prematurs hospitalitzats. La iniciativa forma part de l’estudi AEFNUN (Acomopanyament Expert a la Unitat Neonatal) i està impulsada per Som Prematurs en col·laboració amb la Universitat Rovira i Virgili (URV), la Universitat de Barcelona, la Societat Espanyola d’Infermeria Neonatal i diversos hospitals de Catalunya i Andorra.

El projecte redissenyarà el programa Pacient Expert, incorporant eines formatives immersives, tecnologia educativa avançada i un xatbot d’assessorament emocional i pràctic. Aquest nou recurs digital servirà tant per a la formació de pacients experts com per donar suport continuat a famílies ingressades a les unitats neonatals per reforçar el seu benestar emocional, la comprensió del procés assistencial i la seva capacitat de participació en les cures.

El model també inclou deu vídeos de simulació virtual gamificada que recrearan situacions reals d’alta càrrega emocional, comunicativa i assistencial, i permetran entrenar habilitats clau com la gestió del dol anticipat, l’estrès, la comunicació amb equips professionals o la presa de decisions en moments crítics. El xatbot d’IA, integrat dins d’una plataforma e-learning modular, funcionarà com un assistent formatiu i de consulta segura, disponible dia i nit, que facilitarà informació contrastada i orientació immediata.

“Aquest projecte representa un pas endavant imprescindible en la manera com formem els professionals i els pacients experts dins l’àmbit neonatal. Des de la Societat Espanyola d’Infermeria Neonatal (SEEN) i la URV liderem el disseny de la plataforma formativa i l’elaboració de les simulacions virtuals gamificades perquè comptem amb una llarga trajectòria en innovació docent i en el desenvolupament de recursos digitals avançats aplicats a la salut”, explica Leticia Bazo, presidenta de la SEEN i investigadora principal del projecte a la URV.

La integració de la tecnologia des de la simulació immersiva fins a la intel·ligència artificial conversacional- “ens permet crear entorns d’aprenentatge molt més realistes, accessibles i emocionalment segurs”, afegeix Bazo. Amb aquests recursos, professionals, pacients, experts i famílies poden entrenar habilitats crítiques, anticipar situacions complexes i sentir-se més preparats per afrontar l’experiència d’un ingrés neonatal.

La iniciativa permetrà avaluar per primera vegada l’impacte real de la participació de pacients experts a les unitats neonatals i establir les bases per incorporar aquest model en les estratègies públiques d’atenció perinatal. La recerca finalitzarà l’any 2026 i inclourà una fase d’implementació pilot a diferents hospitals de Catalunya i Andorra.