El sector de la restauració de la Costa Daurada i Terres de l’Ebre està vivint un estiu amb alts i baixos. Malgrat que els caps de setmana estan sent de màxima ocupació en la majoria de municipis, la resta de la setmana és molt més tranquil·la, amb una clara tendència a la contenció de la despesa.
Pel que fa a Tarragona, la temporada ha evolucionat de manera positiva. Tant juny com juliol han estat similars als de l’any passat, tot i que la campanya va començar amb un maig fluix degut a una Setmana Santa tardana. L’agost es preveu molt bo, i el setembre es manté com un mes fort per a la capital tarragonina.
A Cambrils, després d’un bon juny marcat per Sant Joan i Sant Pere, el mes de juliol ha estat lent d’arrencar. Tot i que els caps de setmana han estat molt positius, entre setmana la meteorologia inestable i les alertes han frenat l’activitat. Els restaurant més econòmics estan plens, mentre que els establiments de gamma mitjana i alta estan notant un cert alentiment. Tot i això, el microclima privilegiat de la vila i el seu caràcter no estacional ajuden a mantenir un bon ritme durant tot l’any. Es preveu un bon agost en termes d’ocupació, però cal tenir en compte que la despesa per persona ha baixat.
A Salou es detecten comportaments poc previsibles entre setmana. Els caps de setmana, però, es desborden els restaurants. A mesura que avança l’estiu, el turista augmenta però es detecta menys moviment que l’any passat i despeses mitjanes més baixes. El client local, es manté fidel. Els horaris de gaudi al restaurant s’han reduït, la gent va a sopar més tard i marxa aviat del restaurant. Tot plegat reflecteix una realitat: la contenció de la despesa per part d’un públic que sent l’impacte de l’encariment de la vida. “Hi ha dies que es pot gastar, però no tots”, resumeixen alguns restauradors.
A la Costa de les Terres de l’Ebre, el juliol ha estat probablement el més feble dels últims tres anys, després de dues temporades post-COVID molt bones. Tot i això, la restauració treballa bé el cap de setmana gràcies al turisme nacional de proximitat, especialment de Barcelona i rodalies.
“Totes aquestes dades confirmen les tendències que ja va detectar Hostelería de España al final de la temporada 2024, especialment pel que fa al client nacional. Tot i que els preus mitjans dels allotjaments van a l’alça —en part per estades més curtes—, es percep una clara frenada en el consum al destí. El turista nacional sembla haver arribat al seu límit: viatja, accepta pagar més per l’allotjament, però retalla despeses en restauració i oci”, indica Francesc Pintado, president de l’AEHT.