El grup de recerca ISOCAC (Història, Societat, Política i Cultura des de Catalunya al Món) del Departament d’Història i Història de l’Art de la URV ha creat una base de dades amb prop de 4.000 béns immobles confiscats pel franquisme després de la Guerra Civil. El treball serà obert i consultable properament i està finançat pel Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica. El resultat d’aquest espoli d’edificis, però també de diners i d’altres materials, va suposar, especialment en el cas de Catalunya, que quedés “desfeta” la important xarxa associativa que s’havia anat creant i que no es va recuperar fins als anys noranta.
La base de dades s’ha nodrit sobretot de documents oficials com ara la llei de confiscacions de 1939 i el llibre d’actes que el règim va crear entre 1940 i 1950 amb els béns confiscats a les associacions, sindicats i cooperatives que considerava que tenien un “caràcter sindical marxista”, i que majoritàriament van passar a la Delegación Nacional de Sindicatos (DNS). També s’han consultat altres documents i s’han fet buidatges bibliogràfics d’estudis ja existents.
Aquesta base de dades, pot servir de base per a possibles reclamacions, com la demanda que ha interposat recentment l’Ajuntament de Caldes de Montbui contra l’Estat per al rescabalament del patrimoni municipal espoliat.
- El femení del Volei Sant Pere i Sant Pau continua intractable i guanya a Manacor
- L’Instercap Asisa Tarragona SPSP millora el seu joc però cau contra l’Almeria ( 1-3)
- L’Ibersol CBT derrota el Castelldefels i es posa líder de la Tercera FEB (89-73)
- El temporal de pluja deixa més de 56 litres a la ciutat de Tarragona
- La firma de l’acord comercial entre la Unió Europea i MERCOSUR se segella aquest dissabte
