L’Hospital Joan XXIII ha incorporat un sistema d’intel·ligència artificial i tecnologia conversacional per fer un seguiment personalitzat de pacients amb insuficiència cardíaca. Això permet disminuir la necessitat d’atenció hospitalària i alhora optimitzar els recursos.

Aquest sistema, anomenat LOLA, realitza un contacte telefònic amb els pacients amb la freqüència que determina l’equip clínic per comprovar el seu estat de salut. Durant la conversa, l’assistent formula preguntes senzilles sobre símptomes i signes d’alerta de la malaltia.

En cas de detectar signes de descompensació es generen alertes que s’estructuren de manera automàtica a la plataforma Tucuvi Health Manager i que és revisada diàriament per l’equip d’infermeria del servei. El sistema prioritza les alertes configurades prèviament i permet focalitzar l’atenció en els pacients amb més risc. Si les infermeres detecten alertes es fa un contacte immediat amb el pacient i s’estableix un pla d’actuació individualitzat consensuat per l’equip d’especialistes.

L’objectiu dels seguiments realitzats amb LOLA és permetre als professionals sanitaris assolir un millor control dels pacients, disminuir la necessitat d’atenció hospitalària i alhora optimitzar els recursos. Tot i això es tracta d’una eina complementària que es troba en fase d’implementació.