El Teatre Tarragona s’ha omplert aquest dilluns, 11 de maig, una data marcada al calendari per a l’escriptora tarragonina “més estimada”, Olga Xirinacs, que ha complert 90 anys. Mitja hora abans de l’acte ja hi era, asseguda al hall del teatre, acompanyada d’amics i familiars, com també els qui després han omplert les butaques del Teatre Tarragona: autoritats, escriptors, editors i lectors dels seus prop de 90 llibres, més d’un per any.

La degana de les lletres tarragonines agraeix l’estima de la seva ciutat i l’homenatge conjunt de l’Ajuntament de Tarragona i la Institució de les Lletres Catalanes. Reconeix que sempre té “una novel·la a l’ordinador, i ara que n’he complert noranta, també”, tot i que n’ha evitat revelar el títol.

La consellera de Cultura, Sònia Hernández, destaca la valentia de Xirinacs per haver estat “dona i escriptora, i en català, en uns temps que no eren fàcils”. Assegura que és un homenatge molt merescut.

Homenatge de l’Ajuntament de Tarragona i la Institució de les Lletres Catalanes a Olga Xirinacs, el dia del seu 90è aniversari. Teatre Tarragona, 11 maig 2026.

L’alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales, diu que es fa un homenatge “a la millor”, que serveix també per fer-li veure “l’estima que li té la seva ciutat”.

Homenatge de l’Ajuntament de Tarragona i la Institució de les Lletres Catalanes a Olga Xirinacs, el dia del seu 90è aniversari. Teatre Tarragona, 11 maig 2026. Foto: Juan Carlos Borrachero

L’homenatge ha arrencat amb la projecció d’un audiovisual en què s’ha glosat la seva figura i obra. Dalt l’escenari, ella i el filòleg Josep-Lluís Carod-Rovira han mantingut un diàleg i, tot seguit, ha estat el torn de les actrius Maria Pau Pigem i Alba Pujol, i del saxofonista Xavier Pié. L’acte ha estat moderat per Pep Antoni Roig.

Homenatge de l’Ajuntament de Tarragona i la Institució de les Lletres Catalanes a Olga Xirinacs, el dia del seu 90è aniversari. Teatre Tarragona, 11 maig 2026. Foto: Juan Carlos Borrachero

Es reedita Zona Marítima, en un any on Xirinacs protagonitza la Primavera literària

Sobre Zona marítima, el llibre amb què va obtenir el premi Ramon Llull l’any 1986 i que enguany es reeditarà, Xirinacs recorda que és una novel·la “totalment tarragonina” sobre el cementiri del Jans i la jove Nora Holmboe, que va morir als 36 anys —el mateix any que va néixer l’autora. A un besnet d’aquesta jove noruega “li va arribar el llibre fins a Florida, i hem mantingut correspondència, sembla de pel·lícula però és real”. En certa manera, “hem tornat la difunta a la seva família”, ha explicat Xirinacs, que ha afegit que ara la “història tindrà continuïtat”, sense desvetllar-ne més detalls.

La reedició de Zona marítima forma part dels actes de la Primavera Literària, de la qual Xirinacs és la protagonista enguany. Després de l’homenatge d’aquest dilluns, l’aniversari culminarà amb la gala de lliurament dels Premis Literaris Ciutat de Tarragona, també dedicats a Xirinacs, amb una proposta poètica en moviment creada per la companyia de circ EIA, que convidarà a un viatge sensorial a través de la seva obra, el dissabte 6 de juny.