“Per què Roma?” és la gran pregunta que es repeteix aquests dies amb l’inici de les primeres xerrades de Tarraco Viva. El festival de reconstrucció històrica ja està en marxa en la seva 28a edició amb 500 actes. S’allargarà fins diumenge 24 de maig, dia en què aquest mateix interrogant també servirà de fil conductor de la cloenda.
Aquest dimarts, el catedràtic d’Arqueologia de la Universitat Rovira i Virgili, Joaquín Ruiz de Arbulo, i el director del festival, Magí Seritjol, enceten la primera conversa al voltant del lema d’enguany.
La sessió posarà el focus en la fascinació que l’antic Imperi Romà ha exercit al llarg dels segles i en la petjada que encara deixa en la societat actual. Segons Ruiz de Arbulo, cal mirar Roma amb tots els seus contrastos, tant les ombres com les bondats.
El catedràtic recorda que es pot qüestionar una societat expansiva i conqueridora basada en la força militar. Però també destaca el llegat que ha perdurat fins avui: una llengua derivada del llatí, el dret romà com a base de molts sistemes jurídics europeus, o conceptes com la moneda estable.
El debat també tractarà la capacitat de Roma d’integrar els pobles conquerits dins les seves estructures, especialment les elits provincials. De fet, l’Imperi va arribar a ser governat per emperadors nascuts a Hispània, com Trajà i Adrià.
La conversa serà aquest dimarts a les set de la tarda al Refugi 1 del Moll de Costa.
Pel que fa a les activitats de pagament, ja s’han esgotat les entrades en la meitat dels actes. Cal recordar que només el 30% de les activitats són de pagament, mentre que el 70% dels actes són gratuïts, alguns d’ells amb accés lliure fins a completar aforament i d’altres pels quals cal fer reserva prèvia.
Com a novetat d’enguany, destaquen les converses entre experts i periodistes. La primera d’aquestes tindrà lloc demà dimecres, a les 19 h, a la Sala del Sarcòfag del Pretori Romà. Sota el títol Per què llegir avui els clàssics de l’antiguitat? el traductor Pau Sabaté i la periodista Glòria Aznar parlaran d’un dels llegats més importants del món clàssic: l’obra dels seus poetes, filòsofs, polítics i científics. També hi haurà converses sobre gastronomia, Grècia, el teatre clàssic, eclipsis i astronomia i la perspectiva de gènere.
Tarraco Viva també continua dimecres a la Biblioteca Pepita Ferrer de Torreforta amb l’activitat El rapte de les estrelles, a les sis de la tarda. A la mateixa hora, a la Volta del Pallol, Quan els objectes parlen. A les set de la tarda, la conferència L’Arc de Berà i la Torre dels Escipions es farà a Vila-rodona.
- La terminal marítima polivalent del Moll d’Andalusia del port de Tarragona estarà operativa a finals del 2028
- La Mostra de Teatre Jove continua aquest dimecres amb Bloqueig creatiu, de la companyia 4×4
- Els primers investigats del cas Montoro s’acullen al seu dret a no declarar al jutjat de Tarragona
- L’aeroport de Reus frega els 130.000 passatgers a l’abril, un 11% més que l’any passat
- L’aliança COSCO-PTP preveu tenir plenament operativa la terminal polivalent del Moll d’Andalusia a finals de 2028

