La Regió Sanitària Camp de Tarragona, amb la col·laboració de la Secretaria d’Atenció Sanitària i Participació, ha posat en marxa un procés de participació ciutadana per definir els espais i característiques del nou Centre d’Urgències d’Atenció Primària (CUAP) que es construirà a la ciutat de Tarragona.

Procés de participació

L’objectiu d’aquest procés és implicar la ciutadania i els professionals de la salut en la definició d’un equipament que donarà resposta a les necessitats de la població i que permetrà millorar l’atenció urgent a la ciutat. El futur CUAP atendrà, fora de l’horari habitual dels centres d’atenció primària, persones amb problemes de salut no greus, contribuint a alleujar les urgències hospitalàries perquè es puguin centrar en els casos més complexos.

Dues fases per construir un CUAP de tothom i per a tothom

El procés participatiu es desenvoluparà en dues fases:

– Una primera fase, oberta a tota la ciutadania, mitjançant un qüestionari en línia disponible fins al 31 d’octubre a la plataforma participa.gencat.cat. El formulari recull l’opinió sobre l’ús dels serveis d’urgències i les expectatives envers el nou centre: des del confort i la intimitat dels espais fins a aspectes d’accessibilitat, senyalització o temps d’espera.

– Una segona fase, prevista per al mes de novembre, inclourà dues sessions deliberatives amb ciutadania i entitats per aprofundir en les propostes i prioritzar aquells aspectes que el pla funcional del CUAP haurà de tenir en compte.

A més de la participació ciutadana, s’ha dut a terme una sessió específica amb professionals sanitaris el passat 6 de maig, per recollir la seva experiència i coneixement sobre l’atenció urgent al territori i una altra d’informativa amb entitats i associacions.

Una aposta per la proximitat, l’accessibilitat i la qualitat assistencial

Amb aquest procés, Salut vol dissenyar un equipament proper, accessible i integrat a la xarxa sanitària del territori, que treballi de manera coordinada amb els CAP i els hospitals de referència. L’objectiu és avançar cap a un model d’atenció urgent més resolutiu, integral i humà, que combini la tecnologia amb un tracte personalitzat.

El procés finalitzarà a finals de desembre de 2025, moment en què es publicarà un document de resum de la participació, amb les principals aportacions ciutadanes i professionals, les àrees prioritàries d’actuació i les propostes a incorporar en el disseny final del centre.